lauantai 15. maaliskuuta 2014

Aukko sivistyksessä

paikattu

Muutin Porvoosta Helsinkiin 1991. Aluksi asuin taka-Töölössä ja kuljin ratikalla töihin. Sittemmin osoite on muuttunut muutaman kerran, mutta aika moni julkinen on kuljettanut minua keskustaan Mannerheimintietä pitkin, Kansallismuseon ohi.



Näiden vuosien aikana olen miettinyt varmasti ainakin kerran kuukaudessa meneväni sinne. No, eilen menin. Tosin ehkä vähän väärin perustein, sillä ehdin bussin ikkunasta huomata museoiden kirjakirppiksen mainoksen. 



Kirjoja ei matkaan tarttunut, mutta ihastus Kansallismuseoon tarttui kyllä. Tuonne pitää päästä uudelleen. Upea rakennus, jonka onkaloihin ja huoneisiin tuntee eksyvänsä. Ajantaju häviää ja historia vie toisiin tunnelmiin. Lisäksi Kansallismuseon mainosjulisteet ihastuttavat edelleen. Joskushan näitä näki katumainoksinakin, eikö? 





Pahoittelen huonoja kännyllä napsittuja kuvia, joita ikkunasta tuleva valokin vielä häiritsee. En silti malttanut olla laittamatta tänne, sillä pidän näistä kovin. 

12 kommenttia:

  1. Minulla se on vielä Kansallismuseo käymättä!
    Nuo mainokset ovat tosi hauskoja :)

    VastaaPoista
  2. Vielä ehtii :) Minäkin mietin tuota tosi pitkään ;)

    VastaaPoista
  3. Kansallismuseo on tosi kiva paikka. Munhan piti blogata siitä, "vasta" joulukuussa siellä kävin..

    VastaaPoista
  4. Nuo julisteet on todella hienoja ja hauskoja!
    Kansallismuseo on mukava paikka. Helsinkiläisenä koululaisena sinne mentiin ihan luokan kanssa, mutta muistan, että vanhempanikin vievät minut sinne. Mummulani oli tuossa ihan nurkan takana! Mutta isoäidiltä kinusimme aina päästä eläinmuseoon. Se oli vielä kiinnostavampi, vaikka en siellä manulia muistakaan nähneeni.

    VastaaPoista
  5. Kansallismuseo on POP! :D
    Lukuvinkki: Tatu ja Patu Helsingissä! ;)

    VastaaPoista
  6. Kannatti siis käydä. Nuo julisteet ovat hauskoja.

    VastaaPoista
  7. Hah! Julisteet on ihan parhaita! Mä en suoraan sanottuna tiedä, olenko käynyt kansallismuseossa. Sekoitan sen mielessäni luonnontieteelliseen, jossa tosiaan olen käynyt kaksi kertaa varmasti.

    VastaaPoista
  8. Mainiot nuo julisteet! Kerran ainakin olen museossa käynyt ja muistan, että hieno on!

    VastaaPoista
  9. "Tuoretta vain kahvi ja pulla" - minä haluaisin tuommosen kotiin :)
    Arvaa vaan kuinka monta paikkaa on Tampesterissa käymättä. Mutta vastahan mä muutin tänne -71 :D
    (Hesasta en edes puhu, se on ollut aina vain läpikulkupaikka)

    *ei-niin-tuore*

    VastaaPoista
  10. Mä asuin Helsingissä niin nuorena etten edes tiennyt ennen tätä postaustasi missä Kansallismuseo on. *noloa* Tampereella olen onneksi onnistunut käymään vaikka missä, kiitos museoiden yön jolloin yhdellä hinnalla pääsee melkein joka museoon. :)

    VastaaPoista
  11. AnnaS: Oli kiva paikka! Rakennus on myös upea.

    Saila: Vai ettei eläinmuseossa manulia ollut! :D Onneksi sulla on nyt kotimanuli!

    Milla: Mulla taitaa kuule olla just toi Tatu ja Patu mun kirjahyllyssä!

    Paula: Kyllä kannatti!

    Zepa: Käymisen arvoinen paikka!

    Pirkko: Minäkin tykkäsin noista julisteista kovasti ja koko paikasta.

    Pepi: Olisin heti ostanut jos noista julisteista olisi tehty postikortteja! Ei kyllä ainakaan osunut silmään.

    Sea: Kaikki museot ja näyttelyt ovat yleensä tosi kivoja paikkoja vierailla!

    VastaaPoista
  12. AnnaS: Oli kiva paikka! Rakennus on myös upea.

    Saila: Vai ettei eläinmuseossa manulia ollut! :D Onneksi sulla on nyt kotimanuli!

    Milla: Mulla taitaa kuule olla just toi Tatu ja Patu mun kirjahyllyssä!

    Paula: Kyllä kannatti!

    Zepa: Käymisen arvoinen paikka!

    Pirkko: Minäkin tykkäsin noista julisteista kovasti ja koko paikasta.

    Pepi: Olisin heti ostanut jos noista julisteista olisi tehty postikortteja! Ei kyllä ainakaan osunut silmään.

    Sea: Kaikki museot ja näyttelyt ovat yleensä tosi kivoja paikkoja vierailla!

    VastaaPoista

Kommenttisi ilahduttaa aina.